דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > דגים > אנטומיה של דגים > צבע

צבע

צבע דגים הוא אחד האלמנטים המושכים ביותר ביצורים אלה. מלבד צורתם המגוונת, גם צבעם ייחודי. זני דגים שונים הם בעלי צבעים שונים.

צבע הדגים מושג באמצעות פיגמנטים המפוזרים בעור . צבעי הדגים בטבע נועדו לתכליות הבאות:

  • הסוואה - הטמעה בצבעי השטח. על מנת להצליח להמלט מטורפים, דגים אלה בחרו באסטרטגיה של "להראות כמו הסביבה". כך למעשה, נחסכים מהם לרוב עימותים עם טורפים.
  • איום - צבעים בולטים בטבע הם איום. לרוב,יהיו אלה צבעים עזים אשר יזהירו טורפים. דגים אלה עשויים להיות לעיתים רעילים עבור טורפיהם.
  • הטעייה - כולנו זוכרים את המורה מבית הספר היסודי אשר טענה שיש לה "עיניים בגב". אם לומר את האמת, דגים השיגו זאת קודם. מיני דגים מסויימים פיתחו "איור" בולט דמוי עין בגב. בשעת מרדף, הרודף חש חוסר אונים כיוון שהוא אינו יודע לאן יפנה הנטרף (לא יודע מה כיוון ראשו - יש לו פשוט יותר מדי עיניים).
  • חיזור - בדומה לרוב בעלי החיים, צבע הדגים נועד בין היתר על מנת למשוך זכרים\נקבות כחלק מתהליך הרביה. זכרים ונקבות עם צבעים בוהקים יותר, מושכים מחזרים בצורה טובה יותר.
Thumbnail image for images/צבע/עין_דג.jpg
Thumbnail image for images/צבע/צבעים_מאיימים.jpg
פרפרון קופרבנד - הטעיה - עין מדומה אזהרה - דג זהרון עם צבעים עזים

אצל חלק נכבד מזני הדגים בעולם, מסתבר שישנו קשר הדוק בין מערכת העצבים לבין שינוי הצבע של הדגים. האבולוציה הובילה לכך שמערכת העצבים תהיה זו שתשלוט על שינוי הצבעים על מנת לבצע פעילויות מהירות. הרי, לא יעזור לדג לשנות את צבעו אחרי שטרפו אותו. דגי הנאון קרדינל מנצלים יכולת שינוי צבע זו בצורה מוצלחת. אחת הסכנות הבולטות לדגים אלה מנהר האמזונס היא מהאוויר. לכן, דגים אלה פתחו אינסטינקט אשר ברגע שגופם מרגיש מכה על פני המים, צבעם משתנה מיידית למשך כמה שניות. דגים אלה, ששוחים בלהקות, מטעים כך את הטורף על ידי שינוי צבע כל חברי הלהקה בבת-אחת. כך, נשמרים חייהם.

חלק מהדגים משנים את צבעם עם התבגרותם. לדוגמא, דגי דיסקוס הינם כמעט ללא צבע בולט בעת צעירותם. לעומת זאת, כאשר הדיסקוסים הופכים בוגרים, הם מקבלים צבעים ברורים ומרהיבים.

צבעים עשויים להיות האלמנט שמצביע על מין הדגים. בנוסף לכך, לחלק מהדגים יש יכולת לשנות את צבע גופם, בהתאם לסיטואציה. אם נסתכל על דגי הדיסקוס נבחין כי כאשר הם מרגישים מאויימים, הם משנים את צבעי גופם לצבעים כהים וכך בעצם מסווים את עצמם טוב יותר בסביבה.

אנטומיה של דגים
חזרה אל אנטומיה של דגים
- תגיות: זהרון, דגים, testing, פרפרון, קופרבנד, צבעים, צבע, ,גוגל, צבע+דגים, פרפורון