דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > דגים > אנטומיה של דגים > עיניים

עיניים

לרוב סוגי הדגים יש חוש ראייה מפותח. כאשר נתבונן על סוג דג מסויים, נבחין מיד בזוג עיניים. מערכת ראייה אצל דגים מורכבת מזוג עיניים ומערכת עצבים. לרוב, עיני דגים ממוקמות בקרבת הפה. תפקידה של עין הוא לקלוט אור ולהפוך אותו לאותות חשמליים. תפקידה של מערכת העצבים הוא להעביר ולעבד אותות אלו, שנוצרו ע"י העיניים, אל המוח. מוח הדגים, בדומה למוח בני אדם, אחראי על קבלת האותות ובנייתם לכדי תמונה שלמה.

עיניהם של רוב הדגים ממוקמות בצדי הגוף. כך למעשה הם מרוויחים שדה ראיה גדול יותר, אבל קושי רב יותר בהתמקדות בעצמים. כל עין של דג אחראית על צפיה באזור אחר. להבדיל מבני אדם, דגים מסוגלים לשלוט על כל עין בנפרד.

מימדי העין של הדג מוסרים מידע רב לגבי צורת חייו. סוגי דגים שונים נסמכים על חוש ראייה בצורה שונה. דגים אשר חוש הראיה הוא מרכיב חשוב באורח חייהם, יפתחו חוש זה ונוכל להבחין מיד כי מימדי עינייהם גדולים יחסית לגופם. כך, נבחין על פי רוב כי דגים טורפים הצדים את מזונם בשעות החשיכה, הם בעלי עיניים גדולות ביחס לגופם.

לעומת זאת, דגים החיים בדרך קבע בסביבות חשוכות מנוונים את חוש הראייה שלהם. ישנם מיני דגים ללא עיניים כלל. לדגים ללא עיניים יש מערכות חושים משלימות אשר מסייעות לדגים אלה להסתדר גם ללא חוש ראייה כלל (לדוגמא, מערכת קו צד).

טטרה מקסיקנית
דג ללא עיניים - התמונה באדיבות Arkive

חוש ראיה אצל דגים נחשב לפרימיטיבי בהשוואה ליונקים . מבחינה כרונולוגית, דגים הופיעו לפני היונקים בכדור הארץ. אחד החסרונות הבולטים בחוש הראייה של דגים לעומת חוש הראייה אצלנו, בני האדם, הוא הצורה בה נעשה מיקוד (פוקוס). אצל בני אדם, מתבצע מיקוד הראייה מבלי להניד את העין (ע"י קימור עדשת העין). לעומת זאת, דגים מזיזים את העין פנימה או החוצה על מנת להשיג מיקוד.

ישנם דגים בעלי יכולות ראייה יחודיות. למשל דגי הצלף מסוגלים לראות חרקים הנמצאים מחוץ למים. עם זיהוי חרקים אלה, מכוון דג זה זרם מים ופוגע בחרקים, החרקים מאבדים שליטה ונופלים למים. דג הצלף ניזון מחרקים אלה שנופלים לידיו כפרי בשל. דג הצלף יודע לחשב את שבירת האור במים וכך להצליח לכוון את זרם המים בצורה מדוייקת  ולפגוע בחרקים.מהלך שגם עבור בני האדם נחשב לפעילות מורכבת.

עפעפיים

לרוב הדגים המוחלט אין עפעפיים. מעטים מאוד מיני הדגים אשר יש להם יכולת לכסות עינייהם בעזרת עפעפיים. אצל בני אדם, העפעפיים משמשים לשלושה צרכים: מגן פיזי על עין, הרטבת עין ושינה. השימוש בעפעפיים אצל דגים שונה מאשר אצל בני האדם: הם אינם סוגרים את העפעפיים על מנת להרדם אלא על מנת להגן על העין.

דוגמא טובה לשימוש בעפעפיים אצל דגים מתרחשת בקרב הדולפינים. עינייו של הדולפין רגישות לזיהומים במים. כאשר דולפין נכנס לאזור בעל איכות מים ירודה, סוגר הדולפין את עינייו בעזרת העפעפיים וכך מגן עליהן מפני זיהום.

דוגמא טובה נוספת היא -לחלק מהכרישים יש עפעפיים המכסות את עינייהם. העפעפיים מסייעים לכריש במיוחד לשמור על עינייו בזמן מאבק בניסיון לטרוף חיות גדולות במיוחד (כלבי ים וכיוצא בזה). ללא מנגנון זה, יכול להיגרם לעינייו של הכריש נזק בלתי הפיך עקב פגיעה, ולו הקלה ביותר.

אנטומיה של דגים
חזרה אל אנטומיה של דגים
- תגיות: testing, מרה+של+דג+מרפא+עיניים, 1511179517, עינייו, עין, דגים+עיניים