דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > דגים > אנטומיה של דגים > נדידה

נדידה

עובדה מעניינת המאפיינת בעלי חיים בכלל ואוכלוסיות דגים ספציפיות בפרט היא תהליך נדידה. ההגדרה של המושג נדידת דגים היא תהליך שבו  מתקיימת נהירה מסיבית של אוכלוסיות דגים מסויימות באופן קבוע באותו הזמן בשנה.

נדידת דגים מתרחשת כבר דורות רבים. העקרון שמנחה דגים הוא חיפוש אחרי מקורות מזון ונדידה לצורכי רבייה. המוכר שבהם הוא דג הסלומון. בתקופת הרבייה, דגי הסלומון מתקבצים בנהרות בהם הם נולדו על מנת להעמיד דור צאצאים חדש. דגים אלה מנווטים בעזרת חוש ריח אשר מסייע להם להגיע אל הנהר הספציפי שבו הם נולדו.

לתהליך הנדידה יש השפעות מרחיקות לכת על הדגים וסביבתם. ראשית, כמויות מסיביות אלו של דגים גורמות לזיהום מוגבר של האזור. דבר המשפיע על יצורים אחרים החיים בסביבת הדגים כמו גם על אותם דגים נודדים עצמם. אלמנט ייחודי נוסף שניתן להבחין בו בקלות הוא ריכוז הטורפים. בעונת הנדידה יש שפע אוכל לטורפים. טורפים רבים מכל האזור מתקבצים באזור הנדידה על מנת לקחת חלק בחגיגה.

תהליך נדידה לצורכי ריבוי מביא עימו היבטים חיוביים הנובעים מריבוי הפרטים. דגים מאזור רחב ידיים מתקבצים יחד באזור קטן, דבר המוביל להגברת השונות הגנטית. דבר זה מסייע לדגים להתפתח במרוץ האבולוציה.

התערבותם של בני האדם בטבע פוגע במאמציהם של הדגים להתרבות. בראש הפעיליות המזיקות שמקיים האדם נמצאת בניית סכרים. הסכרים אשר מסייעים לאדם להפיק חשמל ולישב אזורים ביבשה, פוגעים בצרכים של הדגים לנייד עצמם ממקום למקום. דגים, אשר אורח חייהם תלוי בתהליך הנדידה לשם התרבות, מוצאים עצמם ניצבים מול מחסומים ענקיים כדוגמת סכרים. הדגים, אשר עוצבו לשם התגברות על מכשולים שהטבע הציב, נשארים חסרי אונים מול מכשולים אנושיים. מכשולים אנושיים אלה מביאים להדלדלות זני דגים ואף להכחדתם.

נדידת דגים
סולם לדגי סלומון

בני האדם, זקוקים לסכרים אך גם מכירים בבעיות הנובעות מהם. כך למעשה ישנם ניסיונות לאפשר לדגים להתגבר על מכשולים אלה בדרכם אל מקומות הרבייה. אחת הטכניקות המשמשות לצורך התגברות על בעיות אלו היא "טכניקת הסולם". טכניקה זו פותחת נתיב מים זעיר עבור אותם דגים הרגילים לטפס במעלה הזרם. דגים עוברים בין שלביו השונים של הסולם ובסופו של דבר מגיעים לחלקו העליון של הסכר. כך, למעשה, הם צלחו את המכשול.

אנטומיה של דגים
חזרה אל אנטומיה של דגים
- תגיות: testing, נדידה, סולם+דגים, סלומון, רבייה