דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > דגים > אנטומיה של דגים > חוש ריח

חוש ריח

למרות שלא כולם יודעים זאת בברור, לדגים יש חוש ריח. תהליך הרחה זה מתבצע דרך הנחיריים. הנחיריים נמצאים מעל הפה. להבדיל מבני אדם, דגים אינם נושמים דרך הנחיריים הללו, אלא רק קולטים ריחות מהסביבה. 

אצל רוב סוגי הדגים, נחיריים ממוקמים ליד הפה. אזור הנחיריים מכיל קולטנים (חיישנים) רבים המסוגלים להבחין בריחות הנישאים במים. הנחיריים מחוברים ישירות אל מוחו של הדג, שם מועבד המידע ומתורגם לתחושה. חוש הריח אצל דגים הוא חוש מפותח, אשר אצל מיני דגים מסויימים הוא מפותח אף יותר.

בתמונות הבאות תוכלו להבחין בזוג נחיריים אצל דגי דיסקוס (לחצו להגדלת התמונה):

Thumbnail image for images/נחיריים/ראש-של-דיסקוס.jpg
Thumbnail image for images/נחיריים/נחיריים-של-דיסקוס.jpg

לחוש הריח אצל דגים יש מטרות רבות כעת נסקור אותן:

צייד

אצל דגים הצדים בעזרת חוש הריח ניתן להבחין כי המוח הקידמי, זה שאחראי על פענוח ריחות, גדול ומפותח. בקטגוריה זו של דגים תבחינו בציידים ותיקים כדוגמת הכרישים, דגי הפיראנה ודגי שפמנון. למשל - כרישים עשויים להריח דם ממרחק קילומטרים במים. דבר המקנה להם יכולת ניווט ישירות אל החייה הפצועה.

ניווט

דגים מנווטים בעזרת חוש הריח! מוח הדגים מסייע להם ליצור תבניות ודפוסי ריח של מקומות. בצורה זו, חוש הריח מסייע לדגים להתמצא בסביבתם.

דוגמה יפה לשימוש בחוש ריח אצל דגים היא דגי הסלומון. דגי הסלומון ידועים בתור דגים בעלי חוש ריח מפותח. דגים אלו משתמשים בחוש הריח על מנת לנווט אל הנהר בו הם נולדו ולהטיל שם את ביציהם. כך למעשה יכול דג הסלומון לזהות את הנהר הספציפי בו הוא נולד ולדעת לשוב אליו בבגרותו.

אזהרת הלהקה

בשעת מצוקה מפרישים אוכלוסיות דגים מסויימות חומר כימי למים הנקרא "פרומון". כאשר דגים אחרים מריחים חומר זה, זה מסמל עבורם  סכנה. כך למעשה מתבצעת העברת מסרים ותקשורת שקטה בין דגים.

באופן כללי, גם ריח דם במים מסמל אזהרה עבור אוכלוסיות דגים מסויימות. אוכלוסיות דגים אלו לרוב יהיו כאלו שסובלות מטורפים רבים. להבדיל מטורפים, אשר נמשכים לאזורים בהם יש ריח דם, דגים  אלה שהם חלשים על פי רוב ימנעו ממקומות אלה.

חיזור

ידוע כי נקבות זני דגים מסויימים מסוגלות להפריש הורמון אשר מעודד את הזכרים להחל בתהליך של חיזור.

הטענה הרווחת בקרב המדענים היא שתהליך זה הוא חשוב מאין כמותו מעצם המרחבים העצומים של הטבע. כך למעשה, יכולים  הזכרים לזהות את הנקבות בסביבת הגידול העצומה בה הם חיים.

זיהוי חברי הלהקה

ישנם זני דגים מסויימים החיים בלהקות שבהן הפריטים בלהקה אינם משתנים בקצב גבוה. משמע, קבוצת פריטים אלה מעבירים חלק נכבד בחייהם ביחד. יכולת זו מתאפשת לדגים בין היתר בזכות יכולתם לזהות את הריח של חברי הקבוצה וכך למעשה לדעת אחרי מי לעקוב.

אנטומיה של דגים
חזרה אל אנטומיה של דגים
- תגיות: testing, דיסקוס, דיסקוסים, נחריים, חוש, ריח, 1511445068, חושריח, שפמנון