דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > מגדיר > בעלי חיים > מיתרניים > עופות > דורסי יום > נציים > עיטם לבן זנב

עיטם לבן זנב

White tailed eagle

ממלכה: בעלי חיים | מערכה: מיתרניים | מחלקה: עופות | סדרה: דורסי יום | משפחה: נציים | מין: עיטם לבן זנב

עיטם לבן זנב
מאפיינים
מוצא:אירופה, אסיה
שם מדעי:Haliaeetus albicilla
שם נפוץ:עיטם לבן זנב
אורך מירבי:90 ס"מ
מוטת כנפיים:2.4 מטרים
משקל מירבי:7 קילוגרמים
תזונה:דגים, צבים, זוחלים, יונקים קטנים, עופות
שימור מצב שימור עולמי - ללא חשש (באדיבות IUCN)
חסר
מידע
ללא
חשש
קרוב
לאיום
פגיע
סכנת
הכחדה
סכנה
חמורה
נכחד
בטבע
נכחד
תיאור מידע
עיטם לבן זנב הוא עוף דורס גדול השייך למשפחת הנציים. תפוצתו שייכת ליבשות אירופה ואסיה. עיטם לבן זנב בישראל הוא חולף וחורף נדיר. בתי גידולו האופייניים הם חופי ים סלעיים, שטחים פתוחים בקרבת אגמים ונחלים. שמו העברי, עיטם, ניתן לו משום זיקתו העזה למים (עיט ים).

עיטם לבן זנב הוא הדורס הגדול ביותר בארץ שאינו ניזון מפגרים. אורך גופו מגיע לכדי 90 ס"מ. אורך מוטת כנפיו היא 240 ס"מ. משקל פריט בוגר מגיע ל-7 ק"ג. משום גודל גופו הרב, קל לזהות את עיטם לבן זנב בארצנו. צבע גופו הוא חום-שחור. צבע זנבו של הבוגר הוא לבן (ומכאן שמו "לבן זנב"). הרגליים צהובות. נוצות מכסות את מרבית אורך רגל ("מכנסיים"). טפריו השחורים ארוכים וחדים כתער. מקורו מחודד ובעל כיפוף בסופו. צבע מקורו של עיטם לבן זנב צעיר הוא כהה. צבע מקור הבוגר הוא צהוב. אברותיו השחורות ארוכות ובולטות במיוחד.

עם קום מדינת ישראל, קיננו בארץ מספר מצומצם של פריטי עיטם לבן זנב. הפריטים הדוגרים היו באזור עמק-החולה ובית שאן. פריטים דוגרים אלו נעלמו כליל מארצנו. משום כך, החלו בשנות ה-70' מיזמים שונים העוסקים במטרת השבת עיטם לבן זנב לארץ ישראל. לשם כך החלו בתהליך רביית עיטמים מואצת בשבי. הפריטים, אשר נולדו בשבי, הושבו לאזור עמק החולה. הצעירים ששוחררו באזור אגמון החולה התבססו ונקלטו היטב בסביבתם החדשה. בשנת 2000 נצפה קינון עיטם לבן זנב ראשון בעמק החולה.

תקופת רביית עיטם לבן זנב מתרחשת בסוף החורף-תחילת אביב. הפריטים מגיעים לבגרות מינית לאחר 5 שנים מיום בקיעתם. זוגיותם נמשכת כאורך חייהם. הקן עשוי ענפים ומשמש את הזוגות מספר רב של מחזורי קינון. הנקבה מטילה 1-2 ביצים. הזכר והנקבה משלבים כוחות במטרה להביא את הצאצאים לבגרות. משך הדגירה הוא 38 ימים. לאחר בקיעתם שוהים הגוזלים 70 ימים בקן עד למימוש עצמאותם.

תזונת עיטם לבן זנב מבוססת על דריסת בעלי חיים המצויים במים או קרבתם. הוא ניזון ממאכל דגים, צבים, עופות (כדוגמת הקורמורן), מכרסמים ואף יונקים קטנים. כאשר כמות המזון הזמינה לו פוחתת הוא עשוי לאכול גם פגרים.

עיטם לבן זנב הוא הציפור הלאומית של פולין.

- קישור ישיר:
תמונות
תמונות עיטם לבן זנב:
  • עיטם לבן זנב
  • עיטם לבן זנב
  • עיטם לבן זנב
- תגיות: עיטם