דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > דגים > אנטומיה של דגים > ציפה

ציפה

הסתגלות לחיים במים אצל דגים תלויה גם במנגנון הציפה שלהם. גופם של דגים דחוס יותר מהמים הסובבים אותו. לכן, מבלי לנקוט פעולה אקטיבית כלשהי דגים שוקעים באופן טבעי. יעידו על כך דגים מתים באקווריום. דג מת שוקע לקרקעית.

ברבות השנים פיתחו דגים טקטיקות שונות להתמודדות עם בעית ציפה. דרכי התמודדות אלו כרוכות במתן משוב אקטיבי, בהתאם למיקומו במים של הדג ובהתאם לרצונותיו. לדגים יש שתי דרכי התמודדות כנגד שקיעתם: סנפירים ושלפוחית ציפה.

סנפיריו של הדג מסייעים לו רבות לשנות את מיקומו בציר המאונך במים. תנועת הסנפירים במים מאפשרת לו לנוע ולשנות את מקומו. קרא עוד אודות סנפירים.

דגים משתמשים בסנפירים בדומה לצורה בה אנו, בני האדם, שוחים. החסרון של שימוש בסנפירים הוא במידת האנרגיה המבוזבזת. שימוש בסנפירים דורש מהדגים השקעת אנרגיה רבה.

לכן, יש לדגים מנגנון יעיל נוסף:

שלפוחית ציפה

שלפוחית הציפה נקראת גם "שלפוחית שחיה" ו-"שלפוחית אוויר". שלפוחית ציפה אצל דגים היא איבר ייעודי המאפשר להם להתאים את יכולת הציפה שלהם בהתאם למיקומם בסביבה. בעזרת שלפוחית ציפה מגיבים דגים לסביבתם באופן אקטיבי. שלפוחית ציפה משווה את צפיפות גופם של הדגים לצפיפות הסביבה. כך, מתבטלת נטייתם של הדגים לשקוע.

שלפוחית ציפה לא קיימת אצל כל הדגים. שלפוחית ציפה היא מעין שקית קרומית מלאה בגז בגופם של הדגים. אצל דגים פרימיטיביים מורכבת שלפוחית הציפה משקית אחת. לעומת זאת, אצל דגים מפותחים יותר, מורכבת שלפוחית השחיה משתי שקיות. על קרום שלפוחית הציפה יש כלי דם רבים. שלפוחית השחיה ממוקמת מתחת לעמוד השדרה.

שלפוחית ציפה
שלפוחית ציפה

הדגים מפעילים שקית זו על ידי ניפוחה או הוצאת האוויר מתוכנה. שלפוחית הציפה משפיעה על משקלם הסגולי של דגים במים. ניפוח איבר זה בגז יגרום לדגים להיות קלים יותר בהשוואה למים, וכתוצאה מכך משקלם הסגולי ירד ולכן הם יצופו . הוצאת הגז משלפוחית זו יוביל להעלאת משקלם הסגולי ובהתאם לכך לשקיעת הדגים . כך מתאפשרת לדגים שליטה  על מידת הציפה שלהם וויסותה.

כוח המשיכה של כדור הארץ מיטיב לפחות עם חלק מסוגי הדגים. דגי הקרקעית אינם זקוקים למערכת ציפה מפותחת. הרי הקרקעית, אליה הם מובלים באופן טבעי, היא סביבת המחייה הטבעית שלהם. מבחינה אנטומית -דגי קרקעית עשו את השינויים הנדרשים על מנת להתאים עצמם לחיים בקרקעית. כך למשל, לחלק מדגים אלה אין שלפוחית ציפה.

אנטומיה של דגים
חזרה אל אנטומיה של דגים
- תגיות: שלפוחית, testing, ציפה, 1511179517, שלפוחית+הציפה