דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > דגים > אנטומיה של דגים > טמפרטורה

טמפרטורה

לרוב, דגים הם יצורים בעלי דם קר (הטרותרמי). משמע, הם אינם מסוגלים לווסת את טמפרטורת גופם בניגוד לטמפרטורת סביבתם. כך למעשה, טמפרטורת גופם של הדגים תלוייה בסביבה שלהם. הביטוי "דם קר" עשוי לבלבל לעיתים. ישנם מיני דגים החיים בסביבה חמה (למשל, דגים טרופיים) אשר דמם אינו קר כלל. הטמפרטורה שלו שווה לטמפרטורת הסביבה, אשר ידועה כחמה.

יש לכך יתרונות וחסרונות. החסרון הבולט הוא כמובן חוסר השליטה בטמפרטורת הגוף. היתרון הבולט הוא היכולת לקרר את הגוף ע"י הסביבה. במצב של פעולה מאומצת, השפעת חום הגוף על הדגים היא נמוכה בהשוואה לקצב ההתקררות של חיות יבשה.

להבדיל מבעלי חיים על הקרקע אשר טמפרטורת גופם עשוייה להגביל אותם. לדוגמא ברדלס חייב להכניע את טרפו תוך כמה מאות מטרים, כיוון שטמפרטורת גופו עולה לתחום המסוכן עקב המאמץ הרב שבמרדף אחרי הטרף.

המים ידועים בכוחם למנוע תנודתיות בטמפרטורה. נפח המים העצום שיש בעולם מאפשר למים להיות עמידים יותר לטמפרטורת הסביבה. כך למשל, טמפרטורת הים האדום במשך חודשי הקיץ עומדת על 25 מעלות צלזיוס, לעומת חודשי החורף בהם הטמפרטורה עומדת על 22 מעלות צלזיוס. הבדל זניח לעומת טמפרטורת האוויר בסביבת המים אשר מזנקת בהבדלים משמעותיים בין חודשי השנה ובין יום ללילה.

לעומת זאת, ישנם סוגים בודדים של דגים אשר מוגדרים בעלי דם חם (הומיאותרמי). בין סוגי הדגים הללו נמצאים דגי הטונה המוכרים. כמו כן ישנם מספר זני כרישים. דגים אלה מסוגלים להרים את טמפרטורת גופם בכ-2 מעלות מעל לטמפרטורת הסביבה. הישג מרשים לכל הדעות!

אנטומיה של דגים
חזרה אל אנטומיה של דגים
- תגיות: testing, דגים+טמפרטורה, הטרותרמיות, טמפרטורה, הטרותרמי, טונה, הומוטרמי, דגים-טמפרטורה