דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > מגדיר > בעלי חיים > מיתרניים > עופות > כחלאים > שלדגיים > שלדג לבן חזה

שלדג לבן חזה

White throated Kingfisher

ממלכה: בעלי חיים | מערכה: מיתרניים | מחלקה: עופות | סדרה: כחלאים | משפחה: שלדגיים | מין: שלדג לבן חזה

שלדג לבן חזה
מאפיינים
מוצא:אסיה
שם מדעי:Halcyon smyrnensis
שם נפוץ:שלדג לבן חזה
אורך מירבי:30 ס"מ
מוטת כנפיים:45 ס"מ
משקל מירבי:150 גרם
תזונה:ציפורים, דגים, חרקים, סרטנים, צפרדעים, זוחלים
שימור מצב שימור עולמי - ללא חשש (באדיבות IUCN)
חסר
מידע
ללא
חשש
קרוב
לאיום
פגיע
סכנת
הכחדה
סכנה
חמורה
נכחד
בטבע
נכחד
תיאור מידע
שלדג לבן חזה הוא עוף ססגוני ונאה למראה. חרף סט צבעיו המרשימים, מדובר בעוף חזק במיוחד המשליט אימתו על שלל בעלי חיים קטנים המשמשים לו לטרף. שלדג לבן חזה שייך למשפחת השלדגיים. תפוצתו העולמית שייכת בעיקרה ליבשת אסיה. תפוצתו שם פזורה בצורה אופקית בחציה הדרומי של היבשת. הוא מופיע גם בדרום-מזרח יבשת אירופה ובצפון מזרח יבשת אפריקה (בעיקר חצי-האי סיני).

מדובר בעוף קטן ממדים. אורכו של שלדג לבן חזה מגיע לכדי 30 ס"מ. אורך מוטת כנפיו כ-45 ס"מ. משקלו של פריט בוגר מגיע לכדי 150 גרם. צבעי גופו של שלדג לבן החזה הם כחולים, חומים ולבנים. כמשתמע משמו - חזהו לבן. מקורו ארוך ומסיבי במיוחד. צבעו אדום ואורכו כ-6 ס"מ. ראשו וזוג עיניו חומים. גבו וכנפיו צבועים בצבעי כחול-טורקיז. קצות כנפיו שחורות. רגליו אדומות. טרפיו שחורים.

מדובר בשלדג הנפוץ ביותר בארצנו. שלדג לבן חזה בישראל הוא עוף יציב שכיח. שלדג זה דגר בעבר סביב ימת הכנרת ונהר הירדן. בשאר אזורי ארץ ישראל, בעיקר בצפון ובמרכז, הוא הזדמן רק בעונת החורף. שינויים שחלו בארץ ישראל, כדוגמת הגדלת מספר השדות החקלאיים ובריכות הדגים, הטיבו עם מין זה וסייעו לו להתבסס היטב בארצנו. כיום, תחום תפוצתו בישראל משתרע על פני כל שטחי הארץ. בתי גידולו הם מגוונים למדי. הוא מופיע בעיקר בקרבת מקורות מים, שדות חקלאיים, מטעים, חורשים ואפילו בקרבת יישובים. 

אין מדובר בעוף חברתי. שלדג לבן חזה הוא עוף טריטוריאלי שאינו שש לחלוק את נחלתו עם שאר בני מינו. לרוב הוא ימצא בשטחו כבודד או כחלק מזוג בעונת הרבייה. עונת הקינון חלה בחודשים מרץ עד אוגוסט. לבן החזה מקנן במחילות אותם הם חופרים בקירות אנכיים. מיקום הקן הוא ע"פ רוב בקרבת מקור-מים. הזוגות שבים לרוב אל אותם המחילות בכל עונת קינון. הכניסה אל המחילה צרת היקף. עומק המחילה הוא כ-60 ס"מ. בסוף המחילה ישנו חלל רחב יחסית המאפשר לשוהים במחילה להתקיים בו. חפירת המחילה נעשית בעזרת מקורו המסיבי של השלדג בשילוב עם טפריו. הנקבה מטילה 3-7 ביצים. משך הדגירה על הביצים הוא כ-20 ימים ונעשה על ידי שני הזוויגים.

תזונת שלדג לבן חזה מורכבת מקשת רחבה במיוחד של מזונות. שלדג זה אינו יהסס לטרוף כל בעל חיים אותו הצליח ללכוד. בין היתר ניזון לבן חזה מעופות קטנים, דגים, חרקים, סרטנים, צפרדעים, זוחלים ושאר בעלי חיים קטני ממדים. כלי הניגוח העיקרי של שלדג לבן חזה בטרפו הוא מקורו רב הכוח. בעזרתו הוא מנקר את גוף טרפו. כאשר מדובר בטרף גדול יחסית, הוא אוחז בו במקורו ומטיח אותו על עצם קשיח (כדוגמת אבן) שבקרבתו.

כנגזרת של תחום תפוצתו הרחבה בעולם, מין זה (Halcyon smyrnensis) טומן בחובו 4 תת-מינים המצויים באזורים שונים בעולם. אלו הם תת-המינים המוכרים של שלדג לבן חזה:
  • Halcyon smyrnensis smyrnensis (תת המין המופיע בארץ ישראל)
  • Halcyon smyrnensis fusca
  • Halcyon smyrnensis saturatior
  • Halcyon smyrnensis gularis

- קישור ישיר:
תמונות
תמונות שלדג לבן חזה:
  • שלדג לבן חזה
  • שלדג לבן חזה
  • שלדג לבן חזה
- תגיות: שלדג