דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > מגדיר > בעלי חיים > מיתרניים > עופות > דורסי יום > נציים > דאה שחורת כתף

דאה שחורת כתף

Black winged Kite

ממלכה: בעלי חיים | מערכה: מיתרניים | מחלקה: עופות | סדרה: דורסי יום | משפחה: נציים | מין: דאה שחורת כתף

דאה שחורת כתף
מאפיינים
מוצא:אפריקה, אסיה, אירופה
שם מדעי:Elanus caeruleus
שם נפוץ:דאה שחורת כתף
עיוותים לשם:דאה שחורת כנף
אורך מירבי:33 ס"מ
מוטת כנפיים:86 ס"מ
תזונה:יונקים, עופות, זוחלים, חרקים
שימור מצב שימור עולמי - ללא חשש (באדיבות IUCN)
חסר
מידע
ללא
חשש
קרוב
לאיום
פגיע
סכנת
הכחדה
סכנה
חמורה
נכחד
בטבע
נכחד
תיאור מידע
דאה שחורת כתף היא עוף דורס השייך למשפחת הנציים. תפוצתה שייכת ליבשות אפריקה ואסיה. אוכלוסיה מצומצמת מתקיימת גם בדרום יבשת אירופה. עד לאחרונה נחשבה דאה שחורת כתף בישראל למזדמנת נדירה. בשנת 2011 התגלה קינון ראשון מסוגו של דאה שחורת כתף בארץ ישראל. הזוג המקנן בחר את עמק החולה להיות לביתם. בתי גידולה האופייניים הם שטחים פתוחים, מדבריות סלעיות, אדמות מרעה ואזורים דלילים בעצים.

דורס קטן ממדים. אורך גוף דאה שחורת כתף הוא 33 ס"מ. אורך מוטת כנפיה הוא 86 ס"מ. משקל פריט בוגר מגיע לכדי 350 גרם. דאה שחורת כתף היא עוף דורס יפהפה. צבעי נוצותיה הם בהירים בעיקר. החלק העליון של כנפיה וגבה כהים מעט יותר. הראש אפור. זוג עיניה אדמדמות. מקורה קצר למדי. רגליה צהובות. טפריה שחורים. צבעי גופה הבהירים מספקים לה הסוואה מצוינת מפני הטרף שנמצא על הקרקע - צבעיה משתלבים היטב עם צבעי השמים.

תקופת הקינון משתנה בהתאם למיקום הגאוגרפי. בארץ ישראל תקופת הקינון חלה בחודשי סתיו. קינון דאה שחורת כתף נעשה לרוב על עצים. הקן עשוי זרדים ומכוסה בעשב דק ועדין. הנקבה מטילה 3-5 ביצים. משך הדגירה על הביצים הוא כ-26 ימים. במשך זמן דגירת הנקבה, הזכר אמון על מציאת מזון. נוצות הגוזלים מתפתחים במשך כ-35 ימים. טרם נטישת הצעירים את הקן, הם עפים ושבים אליו מספר פעמים.

חרף ממדיה הצנועים, מדובר בדורס יעיל במיוחד. היא דואה מעל שטחים פתוחים בחיפושה אחר מזון. עם איתור טרף פוטנציאלי היא צוללת במהירות לעברו ולוכדת אותו במהירות. כאשר היא צדה ציפורים, היא מסוגלת לבצע תמרונים אקרובטיים מסובכים למדי שיקרבו אותה ללכידת מזונה. היא ניזונה מיונקים קטנים, עופות, זוחלים וחרקים. בעיקר מכרסמים קטנים.

- קישור ישיר:
תמונות
תמונות דאה שחורת כתף:
  • דאה שחורת כתף
  • דאה שחורת כתף
  • דאה שחורת כתף
- תגיות: דאה