דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > מגדיר > בעלי חיים > מיתרניים > דו חיים > חסרי זנב > עגולשוניים > עגולשון שחור גחון

עגולשון שחור גחון

Hula painted frog

ממלכה: בעלי חיים | מערכה: מיתרניים | מחלקה: דו חיים | סדרה: חסרי זנב | משפחה: עגולשוניים | מין: עגולשון שחור גחון

עגולשון שחור גחון
מאפיינים
מוצא:ישראל, אגם החולה
שם מדעי:Discoglossus nigriventer
שם נפוץ:עגולשון שחור גחון
אורך מירבי:4 ס"מ
שימור מצב שימור עולמי - סכנת הכחדה חמורה (באדיבות IUCN)
חסר
מידע
ללא
חשש
קרוב
לאיום
פגיע
סכנת
הכחדה
סכנה
חמורה
נכחד
בטבע
נכחד
תיאור מידע
עגולשון שחור גחון הוא צפרדע קטנה השייכת למשפחת עגולשוניים. צפרדע זו היינה צפרדע ייחודית לארץ ישראל (אנדמית). עד לעבר לשנות ה-50' התקיימה אוכלוסיה יציבה באזור עמק החולה. מרבית הפריטים אשר התקיימו באזור חיו בביצת החולה (טרם ייבושה). על פי הערכות מדעיות שונות, צפרדע זו מתקיימת באזור כבר 780 אלף שנים (נמצאו שרידי עגולשון שחור גחון באזור גשר בנות יעקב).

לא הרבה ידוע אודות צפרדע זו. ידוע כי התקיימה אוכלוסיה באגם החולה טרם יבושו. לאחר יבושו נהפך המפגש עם עגולשון שחור גחון לנדיר למדי. טרם יבוש החולה היה המפגש עם צפרדע לאירוע נדיר. אוכלוסיית המקום מנתה מספר פריטים מועט בלבד. שינויים בתוואי האגם הקטינו את מספר הפריטים החיים באגם אפילו עוד יותר. בשנים שאחרי יבוש הביצה נפסקו תצפיות בעגולשון שחור גחון והערכות היו כי צפרדע זו נכחדה כליל משטח ארץ ישראל. בהתחשב בעובדה כי צפרדע זו הייתה אנדמית לארצנו, יש להניח כי היא נכחדה מהעולם כליל.

בתאריך ה-15 לנובמבר 2011 נמצא פריט יחיד של עגולשון שחור גחון ע"י פקח באגמון החולה. תגלית זו היא חדשה מפתיעה במיוחד אשר חושפת כי מין זה אינו נכחד עדין מארץ ישראל. הצפרדע שנלקחה נבדקה וזהותה אומתה, זוהי אכן עגולשון שחור גחון. לאחר שזכתה לסיקור מקיף, שוחררה הצפרדע בחזרה אל האגם. לאחר 14 ימים, נמצא פריט שני ממין זה- דבר המעיד כי עדין קיימת אוכלוסיה דלה באגם.

עגולשון שחור גחון הוא צפרדע זעירה. אורכה המקסימלי מגיע לכדי 5 ס"מ. משקלה המקסימלי הוא כ-15 גרם. השם עגולשון ניתן לצפרדע זו משום לשונה העגול. צבע הגחון הוא שחור. צבע גבה הוא אפור בעל כתמים כהים בולטים בצבע חום. זוג הרגליים האחוריות חזק לעומת הקדמיות. הוא נעזר בהם לצורך ניתור. צפרדע זו מנתרת למרחקים גדולים, בהשוואה לגודלה.

עגולשון שחור גחון הוא צפרדע הפעילה בתקופת החורף. במהלך חודשי הקיץ הוא מסתתר בין סלעים. הטורפים הטבעיים של צפרדע עגולשון שחור גחון הם בעיקר עופות שונים ונחשים. כמו כן, מין זה ידוע בהיותו קניבלי - פריטי עגולשון בוגרים לא יהססו לטרוף צפרדעים קטנות יותר בנות מינם.

הפריטים מגיעים לבגרות מינית לאחר 3 שנים. אז הם מטילים את ביציהם לתוך מקור המים. ככל הנראה, הטלת הביצים נעשית יותר מפעם אחת בעונה.

- קישור ישיר:
תמונות
תמונות עגולשון שחור גחון:
- תגיות: עגולשון, content, עגולשונים, גחון, 1511347641, 1510584712, gdukau, gdukaui