דיסקוס הגליל- דגי נוי, בריכות נוי, אקווריומים



ראשי > דגים > אנטומיה של דגים > זימים

זימים

חמצן הוא מרכיב חשוב בכל מערכות החיים בכדור הארץ. כך גם אצל דגים. דגים זקוקים לחמצן על מנת להתקיים. בדומה לבני אדם, בתהליך נשימה אצל דגים קולטים הדגים מהסביבה חמצן ופולטים פחמן דו חמצני כתוצר לוואי. אחד המרכיבים אשר מקשים על תהליך זה להתקיים הוא ריכוזו הנמוך יחסית של החמצן במים. להבדיל מבאוויר, ריכוז החמצן במים הוא נמוך יותר, דבר המחייב את מערכת הנשימה של הדגים להיות יעילה יותר. יעילות זו מושגת בעזרת זימים.

זימים מאפשרים לדגים להפיק חמצן מהמים. זימים בנויים ממספר רב של שכבות דקות אשר במגע עם מים, מאפשרות לתאי הדם האדומים -האחראים בין היתר על אספקת החמצן לתאי הגוף, לספוג כמות מספקת של חמצן. לחלק מסוגי הדגים יש כפל עור בפה אשר מבטיח את חד-כיווניות זרימת המים. הזימים בנויים כך שכיוון זרימת המים (המחומצנים) יהיה בכיוון נגדי לכיוון זרימת הדם בנימי הדג וזאת על מנת להגביר את החיכוך ובכך לשפר את יעילות מעבר הגזים. יש לזכור שתהליך הנשימה אצל דגים כולל קליטה ופליטה של חומרים מהסביבה ואליה. המעבר בין הסביבה לגוף הדג ולהיפך נעשה ללא השקעת אנרגיה, בהתאם למפל הריכוזי(דיפוזיה).

Thumbnail image for images/זימים/זימים-של-דג-טונה.jpg
זימים של דג טונה. התמונה באדיבות Wikipedia

מבחינה כרונולוגית, דגים הופיעו בכדור הארץ לפני היונקים. לכן, מערכת הנשימה של הדגים נחשבת לפרימיטיבית בהשוואה למערכת הנשימה של היונקים. אחד ההבדלים המשמעותיים בין דגים ליונקים נובע מיעילות נמוכה של תאי הדם האדומים אצל דגים. תאי הדם האדומים אצל הדגים מכילים גרעין אשר תופס חלק ניכר מ"משטח העבודה" של התא. גרעין זה בא על חשבון חמצן (ובהמשך גזים אחרים) וכך מקטין את התפוקה. לעומת זאת, אצל בני אדם, הגרעין חסר וכך מתפנה מקום רב יותר להעמסת גזים מומסים. נוסף לכך, ישנו הבדל גם בצורת מבנה תא אדום: אצל דגים התא הוא בצורת אליפסה ,לעומת היונקים אשר אצלם התא הוא עגול.

סרטון מומלץ בנושא זימים ואופן פעולתם:

נשימה אצל דגים (בעזרת זימים) נחלקת לשתי קבוצות: אקטיבי ופסיבי.

  • אקטיבי - רוב הדגים שייכים לקבוצה האקטיבית אשר יונקת מים דרך חלל הפה, בדומה לבני אדם אשר משקיעים אנרגיה (ולו המועטה ביותר) בהכנסה והוצאת אוויר.
  • פסיבי - אצל קבוצות דגים אלו תהליך הנשימה נעשה תוך כדי תנועה. דגים אלה אינם יכולים לחדול מלנוע כשם שאינם יכולים לחדול מלנשום. הנפוצים שבקבוצה זו הם רוב סוגי הכרישים אשר מנהלים את חייהם בתנועה. מסיבה זו, ניתן להסיק שאויבו המר ביותר של הכריש היא רשת הדיג. כרישים שנלכדים ברשתות דיג מתים לרוב מחנק ולא מנסיבות אחרות.

מלחים בגוף

לא הרבה יודעים זאת אבל  זימים מבצעים פעולות נוספות מלבד תהליך נשימה בדגים. כל הדגים זקוקים לרמה מסויימת של מלחים בגופם. העקרון החשוב הוא לשמור על רמה מאוזנת. זימים מכילים תאים המווסתים את ריכוז המלחים בגופו של הדג. תאים אלה פועלים בצורה שונה אצל דגי מים מלוחים לעומת דגי מים מתוקים. אצל דגי מים מלוחים, תאים אלה מפרישים מלחים מגוף הדגים. להבדיל מכך, אצל דגי מים מתוקים, קולטים תאים אלה מלחים מהסביבה אל גופו של הדג.

קרא עוד על ההבדלים בין דג ים לבין דג מים מתוקים.

איבר המבוך

אוכלוסיות דגים מסויימות, בעיקר דגים ממשפחת האנבסיים פיתחו איבר (הנקרא איבר המבוך) מיוחד המאפשר להם להעשיר את כמות החמצן אותו הם נושמים מהסביבה, בנוסף לזימים. דגים אלה עולים לפני המים ונושמים אוויר מהאטמוספירה. אוויר זה נכנס לאזור אשר מצויים בו מאות כלי דם, דבר שבסופו של תהליך מכניס חמצן למחזור הדם של הדג.

שימו לב ! כי אין זה אומר שדגים אלה יכולים לחיות על היבשה. כמו שאר הדגים, הם זקוקים לסביבה מימית כדי לקיים את תהליך הנשימה עם שימוש בזימים ושאר התהליכים בגופם. איבר זה מעשיר את תהליך הנשימה ואינו מהווה לו תחליף .

דגי הקרב הינם דגים מוכרים בעלי יכולת זו. כעת, כשתבחינו שדג הקרב שלכם עולה לפני המים תבינו שהוא נושם ,ולא "רוצה להתאבד" כפי שמגדלים מתחילים טוענים.

אנטומיה של דגים
חזרה אל אנטומיה של דגים
- תגיות: זימים, testing, הזימים, דגים, דגים+נשימה, מהוא+מהלך+הנשימה+של+הדג, דגים-נשימה, זימים+דגים, טונה, אנבסיים